NFT یا توکن غیرقابل معاوضه چیست؟

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه را می توان از توکن های رمزنگاری شده معرفی کرد، این توکن ها بسیار خاص هستند و به عنوان توکن های NFT یا توکن غیر قابل معاوضه اصالت دار شناخته می شوند، در ادامه به توضیحات کاملی در این باره خواهیم پرداخت.

آشنایی با NFT یا توکن غیر قابل معاوضه

توکن های غیر قابل معاوضه با توکن های قابل تعویض مانند بیت کوین یا مونرو کاملا متفاوت می باشد، برای مثال شما می توانید یک بیت کوین را با یک بیت کوین دیگر معاوضه کنید، در حالی شما به هیچ عنوان نمی توانید یک توکن NFT را با توکن های دیگر معاوضه کنید.
این نمونه توکن در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، برای مثال شما می توانید توکن های غیر قابل معاوضه را در حوزه های گیمینگ و کلکسیون های مختلف مشاهده کنید، این توکن ها با استاندارد های مختلفی مانند بستر های اتریوم و پروتکل های بایننس اسمارت توسعه داده شده اند.

آشنایی با NFT یا توکن غیر قابل معاوضه

قابلیت معاوضه توکن چیست ؟

بسیاری از افراد نسبت به قابلیت معاوضه توکن ها اطلاعات کافی ندارند به همین دلیل نمی توانند تفاوت توکن غیر قابل معاوضه را با توکن های قابل معاوضه مانند بیت کوین درک کنند، زمانی که شما یک توکن مانند بیت کوین را خریداری می کنید می توانید آن توکن را با دارایی هایی مشابه با همان توکن که هم قیمت هستند معاوضه کنید، در واقع شما قابلیت تعویض توکن های یکسان با ارزش های مانند را با یکدیگر دارید.
مزیت معامله این توکن ها در واقع آینده توکن می باشد، برای مثال شما یک بیت کوین خریداری می کنید اما نسبت به آینده آن اعتماد کافی ندارید و پشیمان هستید به همین دلیل می توانید این بیت کوین را با یک بیت کوین با بهای یکسان تعویض کنید تا آینده بیت کوین خود را تضمین کرده باشید.
اما در توکن های غیر قابل معاوضه شما زمانی که NFT را خریداری می کنید، به هیچ عنوان نمی توانید آن را با توکن های دیگر معاوضه کنید بلکه تنها می توانید آن را به فروش برسانید.
از تفاوت های اصلی NFT با توکن های قابل معاوضه می توان به تفاوت قیمت آنها اشاره کرد زیرا توکن های NFT یگانه هستند و همانند ندارند به همین دلیل از قیمت های بالا و خاص برخوردار هستند.

قابلیت معاوضه توکن چیست ؟

ویژگی های NFT یا توکن غیر قابل معاوضه :

توکن های غیر قابل معاوضه دارای ویژگی های بسیار زیادی هستند که در این قسمت چند نمونه را برای شما بیان کرده ایم.

1 ــ کمیاب بودن توکن های غیر قابل معاوضه :

اولین ویژگی مورد نظر برای توکن های غیر قابل معاوضه را می توان کمیاب بودن آنها دانست، این توکن ها بسیار نادر هستند و تنها تعداد محدودی از آنها توسط توسعه دهندگان ساخته شده است.

2 ــ یکتایی توکن های غیر قابل معاوضه :

این توکن ها دارای اطلاعات خاص و ثابت هستند، برای مثال در بیت کوین ها اطلاعات مربوط به هزاران توکن یکسان می باشد و در بازه زمانی دارای تفاوت می باشد اما در توکن های NFT اطلاعات ثابت است و برای توکن های دیگر صدق نمی کند، برخی از توسعه دهندگان اسم این ویژگی را اصالت NFT یا توکن غیر قابل معاوضه می گذارند.

ویژگی های NFT یا توکن غیر قابل معاوضه

3 ــ توکن های NFT قابل تقسیم نیستند :

توکن های غیر قابل معاوضه به دلیل کلی بودن و یگانگی قابل تقسیم نیستند، برای مثال شما می توانید توکن های دیگر را به قسمت های کوچک تر تبدیل کنید اما توکن های غیر قابل معاوضه تنها قابل خریداری به صورت کلی می باشند.

4ــ دارای اصالت بالا :

هر توکن NFT دارای اصالت بسیار بالایی نسبت به دیگر توکن ها می باشد، بسیاری از افراد قصد دارند که توکن های جعلی مانند توکن های غیر قابل معاوضه اصلی بسازند اما به دلیل اصالت بالای این توکن ها این امر امکان پذیر نمی باشد و با شکست روبرو می شود.
ارزش توکن های NFT خاص و منحصر به فرد می باشد، به همین دلیل است که توکن های غیر قابل معاوضه توسط توسعه دهندگان خیلی خاص و در بازار های منحصر به فردی خرید و فروش می شود.

ویژگی های NFT یا توکن غیر قابل معاوضه

5 ــ توکن های غیر قابل معاوضه قابلیت انتقال دارند :

شاید از اسم توکن NFT یا توکن غیر قابل معاوضه تصور داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توان آنها را معاوضه کرد اما در بازارهای خاص خرید و فروش این توکن ها انجام می شود.

6 ــ حق مالکیت :

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه دارای حق مالکیت هستند، هر توکن برای یک شخص خاص در نظر گرفته شده است و به هیچ عنوان به نام دیگری ثبت نمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از خرید و فروش ارز دیجیتال می توانید در صرافی ارز دیجیتال بیت مهر ثبت نام نمایید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بیشتر بخوانید

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

امروزه تمامی تراکنش های مالی از طریق اینترنت انجام می‌شود و وجود پول های اینترنتی …