وب 3 (Web 3) چیست؟

در این مقاله، به این خواهیم پرداخت که به طور بالقوه، تکرار عمده بعدی اینترنت چیست؟ و اینکه در آن کاربران کنترل را از شرکت های متمرکزی که در حال حاضر بر وب مسلط هستند پس می گیرند. دلیل اصلی اینکه افراد زیادی برای طراحی مجدد اینترنت فعلی سخت کار می کنند این است که اکثر پلتفرم های اینترنتی پرکاربرد امروزی تنها توسط تعداد انگشت شماری از شرکت های قدرتمند کنترل می شوند که از داده های تولید شده توسط کاربران سود می برند.
وب به طور مداوم در حال پیشرفت است. چیزی که به عنوان راهی برای ارسال اطلاعات آنلاین آغاز شد، به راهی برای میلیاردها نفر برای تعامل با یکدیگر تبدیل شده است. اکنون، اینترنت یک بار دیگر در حال تکامل است.
وب 3 اساساً راهی جدید برای استفاده افراد از اینترنت است بدون اینکه از حریم خصوصی و داده های ارزشمند خود صرف نظر کنند. وب 3 بهترین های وب فعلی را با بهترین ارز دیجیتال ادغام می کند. این یک نسخه کاملاً غیرمتمرکز از وب ایجاد می کند که نمی توان آن را خراب، کنترل و یا دستکاری کرد. این یک گام بزرگ رو به جلو برای اینترنت است. برای درک اینکه وب 3 چیست، ابتدا باید نسخه های قبلی اینترنت را درک کنیم.

وب ۳ (Web 3) چیست؟

وب 1.0 چیست؟

وب 1.0 اولین تکرار وب بود. بیشتر شرکت‌کنندگان مصرف‌کنندگان محتوا بودند و سازندگان معمولاً توسعه‌دهندگانی بودند که وب‌سایت‌هایی می‌ساختند که حاوی اطلاعاتی هستند که عمدتاً در قالب متن یا تصویر ارائه می‌شوند. و تقریباً از سال 1991 تا 2004 دوام آورد. وب 1.0 متشکل از سایت هایی بود که به جای HTML پویا، محتوای ثابت را ارائه می کردند. داده ها و محتوا از یک سیستم فایل ثابت به جای پایگاه داده ارائه می شد و سایت ها اصلاً تعامل زیادی نداشتند، می توانید Web 1.0 را به عنوان وب استاتیک در نظر بگیرید.

وب 1.0 چیست؟

وب 2.0 چیست؟

مرحله اصلی بعدی اینترنت همه چیز در مورد تعامل و کاربران بود. در این مرحله، کاربران بیشتر محتوا را در پلتفرم هایی مانند یوتیوب، فیس بوک یا توییتر ایجاد می کردند. این اینترنت بیشتر اجتماعی و مشارکتی بود، اما معمولاً بهایی داشت. نقطه ضعف این اینترنت مشارکتی تر این بود که با ایجاد محتوا، کاربران اطلاعات و داده های شخصی را نیز در اختیار شرکت هایی قرار می دادند که این پلتفرم ها را کنترل می کردند.

وب 2.0 چیست؟

تاریخچه ی وب 3.0

وب 3 مرحله بعدی اینترنت است. در حال حاضر هنوز در حال ساخت است، بنابراین هنوز تعریف واحد و مشخصی از اینکه وب 3 چیست یا خواهد بود وجود ندارد. با این حال، به طور کلی، وب 3 به اینترنت اشاره دارد که توسط غیرمتمرکز امکان پذیر شده است.
شبکه هایی مانند بیت کوین و اتریوم نوآوری کلیدی این شبکه ها ایجاد پلتفرم هایی است که هیچ نهاد واحدی آن را کنترل نمی کند، با این حال همه هنوز می توانند به آن اعتماد کنند. این به این دلیل است که هر کاربر و اپراتور این شبکه ها باید از مجموعه قوانین سخت کدگذاری شده مشابهی پیروی کنند که به پروتکل های اجماع معروف هستند. نوآوری ثانویه این است که این شبکه ها اجازه می دهند ارزش یا پول بین حساب ها منتقل شود. این دو چیز تمرکز زدایی و پول اینترنتی کلیدهای درک وب 3 هستند.

تاریخچه ی وب 3.0

آشنایی با وب 3.0

چند تفاوت اساسی بین web2 و web3 وجود دارد، اما تمرکز زدایی در هسته آن است. Web3 اینترنت را همانطور که امروزه می شناسیم با چند ویژگی اضافه دیگر بهبود می بخشد. در web3، توسعه‌دهندگان معمولاً برنامه‌هایی را که روی یک سرور اجرا می‌شوند یا داده‌هایشان را در یک پایگاه داده (معمولاً روی یک ارائه‌دهنده ابری میزبانی و مدیریت می‌شوند) نمی‌سازند و مستقر نمی‌کنند.

در عوض، برنامه‌های وب 3 یا بر روی زنجیره‌های بلوکی، شبکه‌های غیرمتمرکز بسیاری از گره‌های (سرور) اجرا می‌شوند یا ترکیبی از این دو که یک پروتکل اقتصاد رمزنگاری شده را تشکیل می‌دهند. این برنامه ها اغلب به عنوان (برنامه های غیرمتمرکز) شناخته می شوند، و خواهید دید که این اصطلاح اغلب در فضای وب 3 استفاده می شود.
برای دستیابی به یک شبکه غیرمتمرکز پایدار و ایمن، شرکت کنندگان شبکه (توسعه دهندگان) انگیزه دارند و برای ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به هر کسی که از این سرویس استفاده می کند، رقابت می کنند. وقتی در مورد وب 3 بشنوید، متوجه خواهید شد که رمز ارز اغلب بخشی از گفتگو است. این به این دلیل است که ارز دیجیتال نقش مهمی در بسیاری از این پروتکل ها ایفا می کند. این یک انگیزه مالی (توکن) برای هر کسی که می خواهد در ایجاد، اداره، مشارکت یا بهبود یکی از پروژه ها مشارکت کند، فراهم می کند.
این پروتکل‌ها اغلب ممکن است خدمات مختلفی مانند محاسبات، ذخیره‌سازی، پهنای باند، هویت، میزبانی و سایر سرویس‌های وب را که معمولاً توسط ارائه‌دهندگان ابری در گذشته ارائه می‌شد، ارائه دهند. مصرف کنندگان این سرویس معمولاً برای استفاده از پروتکل هزینه می پردازند، مشابه آنچه که امروزه به ارائه دهنده ابری مانند AWS پرداخت می کنند. به جز در وب 3، پول مستقیماً به شرکت کنندگان شبکه می رسد. در این، مانند بسیاری از اشکال تمرکززدایی، خواهید دید که واسطه های غیر ضروری و اغلب ناکارآمد حذف می شوند.

نکته: به عبارت ساده‌تر، سه مرحله مختلف اینترنت را می‌توان به‌ صورت زیر خلاصه کرد:

  • وب ۱: استاتیک
  • وب ۲: داینامیک یا محرک
  • وب ۳: غیرمتمرکز

آشنایی با وب 3.0

مزایای وب 3.0 چیست؟

1- افزایش پیوند اطلاعات : وب به اتصال داده های آنلاین کمک می کند.
2- جستجوی کارآمد
3- بازاریابی بهتر
4- وبگردی کارآمدتر
5- ارتباط موثر

معایب وب 3.0 چیست؟

1- دستگاه های قدیمی نمی توانند وب 3.0 را مدیریت کنند.
2- وب سایت های وب 1.0 بسیار منسوخ تر به نظر می رسند.
3- درک آن برای تازه واردان می تواند بسیار پیچیده باشد.

مزایای وب 3.0 چیست؟

چه کسی وب 3 را اختراع کرد؟

مانند نسخه های قبلی وب، هیچ خالق واحدی برای وب 3 وجود نداشت. درعوض، این وب به عنوان همکاری افراد و سازمان های مختلف روی هم رشد کرده است. به طور کلی، کسانی که در پلتفرم‌های قرارداد هوشمند بلاک چین، مانند اتریوم مشارکت دارند. EOS و TRON به عنوان پیشرو در وب 3 شناخته می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وب 3 و اطلاع از خرید و فروش ارزهای دیجیتالی از جمله: تتر، بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، پرفکت مانی و دیگر ارزها می توانید با کارشناسان صرافی ارز دیجیتال بیت مهر در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بیشتر بخوانید

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

امروزه تمامی تراکنش های مالی از طریق اینترنت انجام می‌شود و وجود پول های اینترنتی …