پولبک چیست؟

می توان گفت بیشتر کسانی که وارد بازار بورس می شوند با معنی کلمه پولبک آشنا نیستند، باید گفت که این کلمه یکی از کلمات پر استفاده در بازار تکنیکال می باشد. اما جواب اکثریت ما به این سوال که معنا و مفهومش چیه، منفیه و یا این که ما با این اصطلاح به طور کامل و واضح آشنا نیستیم پس با ما همراه باشید تا به طور مختصر و کاربردی با این موضوع آشنا شوید.

آشنایی با پولبک

در لغت و کلمه، یعنی بازگشتن قیمت به سطح حمایت یا مقاومت شکست شده قبلی است و همچنین موقعیت مناسبی جهت هم راستا با روند می باشد. برخی نیز از این عبارت، به عنوان بوسه خداحافظی یا این جمله که مجرم به محل جرم همیشه بر می‌گردد، یاد می کنند. به این خاطر که در این روند بعد از شکسته شدن سطوح حمایتی یا مقاومتی این روند تلاش می کند تا دوباره به آن سطح برگردد.
و البته ناگفته نماند که pullback شباهت های زیادی با اصلاح قیمت و یا بازگشت ایستایی دارد که همین امر باعث شده تا این دو با یکدیگر اشتباه گرفته شود. کاربرد اصلاح قیمت بیشتر برای سهام هایی به کار می رود که روند غالب آن ها، یک روند ادامه دهنده است و دلیل اصلی به وجود آمدن بازگشت قیمت و عدم تصمیم گیری سرمایه گذار می‌باشد.

آشنایی با اصلاح پولبک

 

آشنایی با انواع مختلف پولبک

حال که مختصری با معنی pullback، به عنوان یکی از مهم‌ ترین اصطلاحات بازار مالی آشنا شدیم. بایستی بدانید که انواع مختلفی برای آن وجود دارد که عبارتند از:

1- نوع عادی یا نرمال (Normal Pullback):

این نوع پولبـک، حالتی است که بیشتر مواقع به سادگی قابل مشاهده می‌باشد. به زبان ساده در این pullback، پس از برخورد قیمت به سطوح مقاومت یا همان سطح حمایت، روند به حرکت خود ادامه می دهد.

2- پولبک خارجی (Outside Pullback):

در این مدل، پیش از رسیدن سهم به سطح حمایت یا مقاومت خود، روند به حرکت در مسیر اصلی اش ادامه می دهد. همچنین این نوع پولبک، نمایانگر زیاد بودن تقاضا در حالت های صعودی و نزولی است که در این وضعیت به احتمال بسیار زیاد، سهم با قدرت زیادی همراه خواهد بود.

3- پولبک داخلی (Inside Pullback):

پولبک داخلی که به آن پولبک خطرناک هم گفته می‌شود، نمایانگر سردرگمی معامله گران در سمت و سوی نمودار است که از ریسک پذیری زیادی برخوردار می باشد. همانطور که در تصویر می بینید، قیمت سطح حمایت خود را شکسته ولی دوباره شاهد حرکت رو به رشد سهم هستیم. با توجه به نمودار، اگر تصمیم خریداران قاطعانه تر بود شاهد چنین روندی نمی شد و رشد قیمت سهم پس از برخورد به سطح حمایت، روند افزایشی داشت.

آشنایی با انواع مختلف پولبک

دلیل به وجود آمدن و کاربرد pullback

دلیل وجود pullback، وجود عرضه و تقاضا در بازار است. این بدان مفهوم است که خیلی از معامله گران موقع شکست صعودی یک سطح، برای فروش سهام در سطوح بالاتر اقدام به خرید می کنند، تا وقتی که قیمت شروع به افت کردن نماید و زمانی که معامله گران جدید وارد بازار می شوند، بعد از یک بازگشت قیمتی کوچک، روند پیشین از سر گرفته بشود.
همچنین از پولبک ها به عنوان فرصتی برای کسب سود نیز می توان یاد کرد. به این صورت که مثلا شرکت x گزارشی از کسب سود هایی که در سال مالی گذشته نموده است را منتشر می کند. در این حالت، ارزش سهام شرکت x افزایش می یابد و در روز بعد دیده می شود که کسانی که به به صورت کوتاه مدت معامله گر بوده اند، سود سهام خود را به فروش می گذارند تا از این اختلاف قیمت خرید و افزایش قیمت فروش سود کسب کنند.

دلیل به وجود آمدن و کاربرد pullback

اصلاح قیمت چیست ؟

اصلاح قیمت (correction) در سرمایه گذاری ( ارز دیجیتال ) به این صورت است که با اینکه دارای سهم صعودی یا نزولی است ولی همیشه صعودی یا نزولی نیست و وسط کار اتفاق می افتد. از اصلاح قیمت می‌توان در موارد مختفی از جمله دارایی های سرمایه، انواع مختلف اوراق بهادار، شاخص های بورس و فرابورس که بسیار در آن اتفاق می‌ افتد، برای کسب سود استفاده نمود.
دلایل زیادی را می‌ توان برای به وجود آمدن اصلاح قیمتی در سطح کلان و خرد مانند اصلاحات اقتصادی بزرگ در یک کشور به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و وجود مشکلات داخلی و یا اصلاحات در برنامه ریزی شرکتی که منجر به عرضه شده سهام می شود، در نظر گرفت.

اصلاح قیمت چیست ؟

تفاوت پولبک با اصلاح قیمت

به طور مختصر هر دو به معنای جابه جا شدن روند سهم است ولی تفاوت این دو را می‌ توان در آن دانست که پولبک، یک فرآیند کوتاه مدت بوده ولی اصلاح قیمت در بازه زمانی بلند مدت رخ می دهد.
و همچنین pullback نشانه‌ای از تغییر روند کلی سهم می باشند؛ یعنی عوض شدن مقاومت های شکسته شده به حمایت و برعکس. در حالی که اصلاح ها نشان دهنده ادامه یافتن روند صعودی یا نزولی برای به وجود آوردن الگوی پلکانی برای قیمت است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بیشتر بخوانید

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

امروزه تمامی تراکنش های مالی از طریق اینترنت انجام می‌شود و وجود پول های اینترنتی …