مارکت کپ چیست؟

market cap (Market capitalization) ارزش کل بازار یک شرکت است که به مقدار دلار نشان داده می شود. از آنجا که مارکت کپ ، ارزش بازار یک شرکت را نشان می دهد، بر اساس قیمت بازار فعلی (CAP) سهام آن و تعداد کل سهام مانده یا “شناور” شرکت محاسبه می شود. از cap برای مقایسه و دسته بندی اندازه شرکت ها در بین سرمایه گذاران و تحلیلگران نیز استفاده می شود.

آشنایی با مارکت کپ

مارکت کپ یا همان سرمایه بازار جدیدترین و برجسته ترین سهام بازار یک شرکت است. جامعه سرمایه گذاران معمولا از ارزش سرمایه بازار برای رتبه بندی شرکت ها و مقایسه اندازه های نسبی آنها در یک صنعت یا بخش خاص استفاده می کنند. مارکت کپ ارزش کل دلار سهام برجسته یک شرکت تجاری عمومی است. وقتی برچسب “با ارزش ترین در جهان” به شرکت ها داده می شود، این معیاری است که برای بیان نسبتا اندازه شرکت، استفاده می شود که می تواند هنگام ایجاد برنامه ها و استراتژی های سرمایه گذاری مفید باشد.

آشنایی با مارکت کپ

نحوه محاسبه مارکت کپ

برای محاسبه مارکت کپ یک شرکت، شما به سادگی تعداد کل سهام مانده را در قیمت فعلی بازار یک سهام ضرب می کنید. به طور مثال، اگر شرکت XYZ 50 میلیون سهم از سهام برجسته داشته باشد و سهام در حال حاضر با هر دلار 10 دلار معامله شود، سقف بازار آن 500 میلیون دلار است.
سقف بازار = قیمت فعلی هر سهم x تعداد سهم مانده

نحوه محاسبه مارکت کپ

دسته های سرمایه بازار

به طور کلی، بر اساس سرمایه بازار، بورس سهام را به دسته های مختلف طبقه بندی می کند:

1- Meg a-cap:

این گروه شامل شرکت هایی است که دارای سرانه بازار 200 میلیارد دلار یا بیشتر هستند. آنها از نظر ارزش بازار بزرگترین شرکت های بازرگانی عمومی هستند و به طور معمول رهبران یک بخش صنعت یا بازار خاص را نشان می دهند. تعداد محدودی از شرکت ها واجد شرایط این گروه هستند. به عنوان مثال: از تاریخ 28 سپتامبر سال 2020، رهبر فناوری Apple Inc. (AAPL) دارای سقف بازار 1.966 تریلیون دلار است، در حالی که غول خرده فروشی آنلاین Amazon.com Inc (AMZN) با 1.59 تریلیون دلار در جایگاه بعدی قرار گرفت.

2- Large cap:

شرکت هایی که بازارشان بالای 10 میلیارد دلار است، در دسته سهام بزرگ قرار می گیرند. برخی از این موارد می توانند اپل، مایکروسافت، IBM ، فیس بوک و غیره باشند.

3- Mid Cap :

شرکت هایی که سرمایه بازار آنها از 1 میلیارد دلار تا 10 میلیارد دلار است. به طور كلی سهام كل اواسط نوسانات بیشتری نسبت به سهام كلاه بزرگ دارند و بیشتر از سهام رشدگرا تشکیل می شوند.

4- Small-cap:

شرکت هایی که سرمایه آنها بین 250 میلیون تا 1 میلیارد دلار است. آنها سهام پر خطر و بازده بالایی هستند، زیرا شرکت ها در مرحله رشد هستند. تعداد زیادی از شرکت ها به دسته کوچک پوشان تعلق دارند.

5- Micr cap:

سهام این دسته پنی است که نسبتا جوان است. پتانسیل رشد و کاهش شرکت های کوچک دارای ماهیت مشابه است. به عنوان امن ترین سرمایه گذاری در نظر گرفته نمی شوند. از این رو، آنها قبل از سرمایه گذاری به تحقیقات زیادی نیاز دارند.

دسته های سرمایه بازار

چرا سرمایه بازار مهم است؟

دانستن مارکت کپ یک شرکت می تواند هنگام تصمیم گیری در مورد استراتژی سرمایه گذاری و تصمیم گیری مفید باشد. اهداف سرمایه گذاری، تحمل ریسک و افق زمانی شما باید ویژه شرایط شخصی و مالی شما باشد. به عنوان مثال، اگر افق سرمایه گذاری طولانی تری دارید و مایلید ریسک بیشتری به امید بازدهی بیشتر بپذیرید، می توانید در شرکت های کوچک یا متوسط ​​سرمایه گذاری کنید.
سرمایه بازار همچنین می تواند به تنوع بخشیدن به نمونه کارها شما کمک کند. داشتن شرکت های متنوع در پرتفوی خود با محدودیت های مختلف بازار می تواند به گسترش ریسک کمک کند. اما سرمایه بازار فقط یک جنبه است که باید در هنگام دستیابی به نمونه کارهای متنوع مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، شما همچنین می توانید به جای سرمایه گذاری انحصاری در سهام، در شرکت های بخش های مختلف یا کشورها سرمایه گذاری کنید و یا در محصولات مالی دیگر مانند ETF و اوراق قرضه سرمایه گذاری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و فروش ارز دیجیتال از قبیل: تتر، بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و … می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بیشتر بخوانید

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

امروزه تمامی تراکنش های مالی از طریق اینترنت انجام می‌شود و وجود پول های اینترنتی …