لیکوئید شدن (از دست دادن رمز ارزها) چیست؟

لیکوئید شدن در رمز ارز ها، یک شاخص مهم برای تشخیص سرعت نقدینگی ارز دیجیتالی می باشد. در واقع از شاخص لیکوئیدی بودن، می توان برای مشخص کردن سلامت بازار ارز های دیجیتالی نیز استفاده کرد. بازاری که با شاخص لیکوئیتی سلامت باشد، قیمت های ثابتی دارد و معاملات کوچک نمی تواند حجم و سرنوشت بازار را تغییر دهد.

لیکوئید شدن (از دست دادن رمز ارزها) چیست؟

لیکوئید شدن چیست؟

لیکوئید شدن در واقع یک شاخص در بازار های ارزهای دیجیتالی می باشد. این اصطلاح در هر زمینه معنا متفاوتی دارد و به طور کلی به سه دسته تقسیم خواهد شد. لیکوئید شدن یا همان لیکوئیتی را سرعت نقدینگی ارز های دیجیتالی و یا دارایی ها می گویند. به بیان دیگر، هنگامی که دارایی شما لیکوئیتی باشد، شما می توانید در هر زمانی که بخواهید آن را به پول نقد تبدیل کنید. البته برعکس این قضیه نیز امکان پذیر است و می توانید دارایی های نقدی خود را در بازار لیکوئیدی به رمز ارز های دیجیتالی مختلف تبدیل نمایید.
همچنین با این شاخص می توانید سرعت خرید و فروش دارایی های خود را محاسبه نمایید. بنابراین لیکوئیدی بالا، سرعت نقدینگی بالا نشان می دهد که می توانید بدون کاهش یافتن ارزش دارایی های خود، آن را به پول نقد تبدیل کنید. لیکوئیدی پایین نیز بدین معنی است که، دارایی توانایی تبدیل شدن به پول نقد را به سرعت ندارد و یا اگر تبدیل شود، افت قیمتی شدیدی پیدا خواهد کرد.

لیکوئید شدن چیست؟

انواع لیکوئید شدن

لیکوئیدی شدن در هر زمینه با معنا متفاوتی ارائه می شود. از این رو با توجه به اختلاف معنایی، می توان آن را به سه دسته جامع، تبدیل کرد. نخستین دسته، لیکوئید ارز دیجیتال، می باشد. این اصطلاح در واقع به افزایش و یا کاهش سرعت نقدینگی اشاره دارد. دسته دوم به صرافی های ارز دیجیتال مرتبط می باشد. صرافی های لیکوئیدی نیز، صرافی هایی هستند که سرعت تبدیل ارز دیجیتال در آنها بالا می باشد. هرچه لیکوئیدی صرافی ها بیشتر باشد، آن صرافی قابل اعتماد تر است و معاملات بیشتری در آن انجام می گیرد. دسته سوم، لیکوئید شدن کاربر در صرافی های ارزهای دیجیتالی می باشد. این دسته به جنبه منفی لیکویید شدن اشاره دارد و از دست دادن رمز ارز های یک کاربر را به همراه می آورد.

انواع لیکوئید شدن

کدام ارز ها در بازار لیکوئیدی قرار دارند؟

به طور کلی می توان رمز ارز های بسیار معتبر را به عنوان بازار لیکوئیدی نام برد. ارز هایی مانند اتریوم و بیت کوین، که پادشاهان کریپتوکارنسی ها هستند، در بازار لیکوئدی قرار دارند و می توانید با قیمت ثابتی آنها را به سرعت نقد کنید. اما ارز هایی که تعداد معاملات آنها به صورت روزانه محدود است، در بازار های غیر لیکوئیدی قرار دارند و به دلیل نداشتن طرفداران بسیار، نمی توان آنها را به دارایی های نقدی تبدیل کرد.

کدام ارز ها در بازار لیکوئیدی قرار دارند؟

معنی لیکوئید در ترید چیست؟

تریدر ها، همان معامله کنندگان رمز ارزهای دیجیتالی می باشند. این افراد برای این که بتوانند به سود چشمگیری از معامله رمز های خود دست پیدا کنند، با صرافی های ارزهای دیجیتال، معاملاتی به نام قرارداد های آتی را امضا می کنند. این قرارداد ها شاید در ابتدا بتوانند سود قابل توجهی را به ارمغان آورند، اما شکست در آنها به معنی لیکوئیدی شدن تریدر ها می باشد. در این شرایط، صرافی ها تمام سرمایه و یا قسمتی از آن را برای جبران خسارت خود، به سرعت نقد می کنند و به حساب خود واریز می نمایند. از این رو ضرر غیر قابل جبرانی به تریدر ها وارد خواهد شد.

معنی لیکوئید در ترید چیست؟

چگونه می توان از لیکوئید شدن کاربران جلوگیری کرد؟

لیکوئید شدن در دو زمینه رمز ارز و صرافی ارزهای دیجیتال، معنا مثبتی دارد و هر چه این شاخص بالاتر باشد، به معنا سود بیشتر در ارزهای دیجیتالی است. اما متاسفانه در برخی موارد ممکن است که کاربر لیکوئیدی شود که در این صورت قسمتی یا تمام سرمایه دیجیتالی خود را از دست خواهد داد. در مطالب پیشین عامل لیکوئیدی شدن کاربران را، قرارداد های آتی عنوان کردیم. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ضرر به وسیله شکست قرارداد های آتی، تنها سرمایه اندکی را وارد قرارداد نمایید تا در صورت شکست، کل سرمایه خود را از دست ندهید.
معاملات مارجین از دیگر عوامل لیکوئیدی شدن تریدر ها می باشند. تریدر ها با استفاده از معاملات مارجین، به تحلیل افزایش و یا کاهش قیمت ارز ها و یا دیگر محصولات می پردازند و از یک شخص سوم وام می گیرند تا سرمایه خود را چندین برابر کنند. اما این معاملات نیز می توانند با شکست مواجه شوند. از این رو بهتر است تنها در شرایطی که از پیش بینی های خود، نسبت به افزایش سود ارز ها اطمینان کامل دارید، از معاملات مارجین استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بیشتر بخوانید

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

امروزه تمامی تراکنش های مالی از طریق اینترنت انجام می‌شود و وجود پول های اینترنتی …