توکن غیر مثلی (NFT) چیست؟

توکن غیر مثلی نوعی از ارز دیجیتال محسوب می شود. البته ارزهای دیجیتال مانند تتر، اتریوم و… ماهیت متفاوتی با توکن ها دارند. در واقع توکن ها در دسته ی دارایی های رمز یکتا قرار می گیرند. تفاوت عمده توکن ها و ارزهای دیجیتال در این است که توکن ها یا NFT غیر قابل تعویض و غیر مثلی هستند اما ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند.

تفاوت توکن غیر مثلی و دارایی های مثلی

در علم اقتصاد دارایی های مثلی یا قابل تعویض هستند که بتوان به راحتی آنها را با یکدیگر تعویض کرد بدون این که از ارزش آنها کاسته شود یا به ارزش آنها افزوده شود. دارایی های مثلی عبارتند از: بیت کوین، دلار و…
تصور کنید شما یک اسکناس 50000 تومانی را به دوست خودتان قرض می دهید، زمانی که دوستتان این 50000 تومان را به شما پس می دهد قرار نیست همان اسکناسی که از شما قرض گرفته را به شما پس بدهد. در واقع یک اسکناس 50000 تومانی به شما می دهد که همان ارزش 50000 تومانی را دارد. اما دارایی های غیر مثلی به دارایی های اطلاق می شوند که قابل تعویض نیستند.
به طور کلی هر وسیله ای که ابزار مبادله نباشد را غیر مثلی می گویند. به عنوان مثال شما موتور خود را به دوستتان قرض می دهید و انتظار دارید که بعدا همان موتور را به شما پس بدهد. گوشی موبایل، لب تاپ و… در دسته دارایی های غیر مثلی قرار دارند. نکته ای که در رابطه با دارایی های مثلی و غیر مثلی وجود دارد این است که این دارایی ها نسبی هستند.

تفاوت توکن غیر مثلی و دارایی های مثلی

بیشتر بخوانید: NFT یا توکن غیرقابل معاوضه چیست؟

توکن غیر مثلی چیست؟

این نوع ارز دیجیتال غیر قابل تعویض و منحصر به فرد است. بازی های رایانه ای، کلکسیون های دیجیتال، بلیت یک کنسرت ویژه، خانه ای که به صورت توکن غیر مثلی شده است و… توکن های غیر مثلی محسوب می شوند. ثبت مالکیت توکن غیر مثلی بسیار حائز اهمیت است مانند ثبت مالکیت یک خودرو که در دفتر اسناد ثبت می شود. حال مالکیت توکن های غیر مثلی در بلاک چین ثبت می شوند. بلاک چین نیز مانند دفتر اسناد می باشد ولی از نوع دیجیتال به این صورت که مالکیت توکن غیر مثلی در بلاک چین ذخیره می شود و این مالکیت بر روی تمام رایانه های متصل در شبکه قابل مشاهده است. امنیت بلاک چین بسیار بالا است توکن های مثلی مانند ارزهای دیجیتال داخل کیف پول دیجیتال ذخیره می شوند. و مالکیت خصوصی و فردی کیف پول به شخص تعلق می گیرد.

توکن غیر مثلی چیست؟

خصوصیات توکن های غیر مثلی

توکن های غیر مثلی سه ویژگی ویژه دارند که عبارتند از:

1- ویژگی منحصر به فرد بودن:

توکن ها با یکدیگر کاملا متفاوت هستند یعنی هر یک از توکن ها دارای خصوصیاتی هستند که توکن دیگر این خصوصیت را ندارد. به عنوان مثال یک منزل در قله ی کوه که با مصالحی غیر از سنگ ساخته شده است را می توان به عنوان یک توکن ساخت.

2- نایاب بودن:

نایاب و کمیاب بودن توکن ها یکی از ویژگی های خاص توکن ها هستند. توسعه کنندگان ترجیح می دهند این ویژگی کمیاب بودن و نایاب بودن توکن ها را حفظ کنند برخی از توکن ها فقط یک عدد هستند.

3- توکن ها قابلیت تقسیم پذیری ندارند:

برای خرید بیت کوین لازم نیست که یک واحد کامل آن را خریداری کنید زیرا ارزهای دیجیتال قابلیت تقسیم پذیری دارند. اما شما نمی توانید یک بخش از بازی رایانه ای یا یک بخش از بلیط یک کنسرت را تهیه کنید توکن ها قابلیت تقسیم پذیری ندارند.

خصوصیات توکن های غیر مثلی

مزیت اصلی NFT

توکن های غیر مثلی سال ها است که مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال سالیان زیادی است که ما بلیط کنسرت، مسابقه فوتبال و… را از طریق صفحات مجازی تهیه می کنیم. دو مزیت اصلی توکن ها که سبب رفع مشکلات می شود عبارتند از:

1- مالکیت حقیقی:

اگر یک بلیط برای تماشای تئاتر تهیه کرده باشید شرکت فروشنده به راحتی می تواند آن را باطل کند یا پیج اینستاگرامتان کاملا متعلق به شما نیست و متعلق به شرکت فیس بوک است. در مورد توکن ها موضوع فرق می کند. با استفاده از بلاک چین می توانید مالکیت واقعی به کاربران بدهید.

2- قابلیت معامله:

توکن ها به راحتی در داخل کیف پول دیجیتال ذخیره می شوند و قابل معامله در صرافی ها هستند. این فناوری به شما کمک می کند که دارایی های غیر مثلی خود را با پول واقعی خرید و فروش کنید.

مزیت اصلی NFT

توکن ها در چه مواردی کاربرد دارند؟

یکی از موارد استفاده از توکن ها در عرصه هنر دیجیتال است. حق نشر و کپی رایت یکی از دغدغه های افرادی است که هنر خود را در صفحات مجازی عرضه می کنند. NFT این امکان را برای هنرمندان فراهم می کند تا مالکیت خصوصی اثر را حفظ کنند و سود بیشتری از اثر هنری خود بدون واسطه بدست آورند. در بازی های رایانه ای شما نمی توانید اسلحه یا لباس خود را بفروشید. اما زمانی که آیتم های بازی رایانه ای را به یک توکن تبدیل می کنید آنگاه به راحتی می توان آن را معامله کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بیشتر بخوانید

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

مزیت ها و کاربردهای پرفکت مانی

امروزه تمامی تراکنش های مالی از طریق اینترنت انجام می‌شود و وجود پول های اینترنتی …